loading...

شهد

بازدید : 7135
جمعه 14 مهر 1402 زمان : 21:30

از این رو چشمانداز زیبای قلعه، دژی نظامی و تلاقی طبیعت جزو بهترین سوژههای عکاسی است که هر زاویه از آن چشماندازی فراتر از تصور آدمی میباشد که قطعا بهترین و زیباترین عکسها را میتوانید از این مکان رویایی به یادگار ببرید. در گذشته به این قلعه، دژ رودگان و یا روگان نیز گفته میشده است که این عبارت به معنی دژی در کنار رود است و رفته رفته تبدیل به قلعه رودخان شده است. بازدید از قلعه رودخان فقط برای تماشای بنای تاریخی نیست، بلکه تفریحات دیگری نیز امکان پذیر است تا از این منطقه لذت ببرید. آبشار گزو در منطقه ای بسیار بکر و سرسبز قرار دارد هرچند در فصل بهار و پاییز طبیعت گردان بسیاری راهی آبشار می شوند تا از طبیعت سرسبز یا برگ ریزانهای جذاب پاییز نهایت لذت را ببرند، اما در فصل تابستان پیشنهاد نمی کنیم به آبشار گزو مراجعه کنید؛ چراکه هوای منطقه به مراتب گرم و شرجی بوده و لذت سفر و طبیعت گردی را به مراتب کاهش می دهد. این روحیه هنوز هم در ذات ایرانیان وجود دارد و از همین رو است که مشاهده ی این آثار هنری، به اندازه ی طبیعت و سرسبزی های این خطه آرامش بخش و دوست داشتنی است چرا که حس خوب فرهنگ اصیل ایرانی را به انسان منتقل می نماید. این تفریح هم شبیه به شاتل سواری است اما تیوبی که بر آن سوار می شوید شبیه موز و کشیده است. در ابتدای مسیر باید از گذرگاه سنگ فرش شده عبور کنید و در دو طرف این قسمت مغازههای سوغاتی و رستوران های محلی وجود دارند که با غذاهای خوشبو شما را به سمت خود می کشاند و همچنین در کنار رستورانها میتوانید در آتلیه عکاسی عکس های یادگاری بگیرید. به علاوه فروشگاههای صنایع دستی، غرفهها و عکاسی با لباسهای محلی حال و هوای خاصی به این منطقه بخشیدهاند.

شهرهای سرسبز گیلان از دسته شهرهایی هستند که دیدنشان در تمام فصول مختلف سال زیبایی خاص خود را به ارمغان دارد .شما هر فصلی به گیلان سفر کنید لذت خاصی را تجربه خواهید کرد .دیلمان یکی از مناطق خوش آب و هوای گیلان بشمار می رود که بدون شک یکی از لذت بخش ترین تجربه های سفری شما خواهد بود . وجود گونههای گیاهی متعدد و جانوران مختلف که در عین مصالحت در کنار هم زندگی میکنند و امکان بازدید از زیستگاههای این جانوران، از مهمترین و جذابترین ویژگیهای پارک جنگلی سیسنگان است. زنان این منطقه هم صنایع دستی درست می کنند و شما می توانید با سفر در مرداد ماه در جشنواره های مخصوص آن ها شرکت کنید. در این سفر کفش و لباس مناسب، خوراکیهای کم حجم و مقوی، کرم ضدآفتاب ، باتوم یا چوب دستی را فراموش نکنید. گلیم، جاجیم، قالی و قالیچه: از زیباترین و مهمترین صنایع دستی فیلبند، انواع زیرانداز است. در خط الراس نزدیك به قله اندوار و در ارتفاعات جنوبی فیلبند، امامزاده ای بر تارك خط الراس دیده میشود كه به امامزاده قاسم مشهور است. مردمان فیلبند، مردمانی خوش هیکل و تنومند هستند. برنج، زیتون، پنیر محلی و کلوچه از سوغات خوش عطر و طعم این شهر است که طرفداران بسیاری دارد.

بسیاری از جاهای دیدنی مازندران در آغوش منطقه سرسبز لفور جا خوش کردهاند. او با اشاره به آنکه مردم محلی مازندران و منطقه سواد کوه این غار را لاپ کمر مینامند، گفت: معنی لاپ بریدگی است از آنجا که شکاف و بریدگی توسط طاق این غار در دل کوه ایجاد شده است به این نام نامیده شده. در سال ۱۸۳۰ میلادی پژوهشگری لهستانی به نام آلكساندر شودزكو خچكو برای نخستین بار قلعه رودخان فومن را کشف کرده است. اسم اسالم حتی برای مسافرانی که هنوز گذرشان به این مسیر نخورده، تداعیگر جنگلهای انبوهی است که در چهار فصل سال زیبایی مسحورکننده خود را حفظ میکند. زیباییهای مسیر رسیدن به قله بسیار زیاد است. زمستانهای این قلعه زیبا نیز بسیار آرام و ساکت است که به شما توصیه میکنیم اجازه بدهید قلعه سکوت و آرامش خود را حفظ کند زیرا بدون شک مسیر برفی و سرمای منطقه اجازه رسیدن به قلعه را به شما نخواهند داد و خاطرات بدی برایتان به ارمغان خواهد آمد. هزینه بازدید از قلعه رودخان برای اتباع ایرانی 2500 تومان، برای اتباع خارجی 15000 تومان و هزینه ورود به محوطه نیز به ازای هر ماشین 10000 تومان میباشد. این منطقه به قدر دارای حال و هوای روح نوازی است که هر گردشگری را برای خرید بلیط هواپیما رشت ترغیب میکند.

شما می توانید برای رفتن به قلعه رودخان، بلیط هواپیما یا بلیط قطار تهران رشت را بخرید و یا از طریق سفر با تور رشت از این جاذبه زیبا دیدن کنید. آبشاری به نام لونک در آنجا قابل دیدن هست که از دو آبشار تشکیل شده و همچون فرزندان دو قلو، در آغوش طبیعت جای گرفته اند. در این پارک رودخانههای متعددی جریان دارد و بیش از ۲۱ دهنه چشمه در آن شناسایی شدهاست که مهمترین آنان را میتوان رودخانهی مادرسو، زاو، قرتو، چشمههای گلشن، گلستان، جانو، سردارخانه، دوشان، آق سو، کرکولی نام برد. ۶۹ گونه پستاندار وابسته به ۶ راسته، ۲۱ خانواده و ۵۰ سرده در پارک ملی گلستان شناسایی شده است. پارک جنگلی نور در جاده نور به محمودآباد، یکی از معدود پارکهای جنگلی جلگهای ایران است که در سال ۱۳۵۱ به کوشش حسین سعیدی آشتیانی احداث شد. ماسوله در جریان ساخت راه ارتباطی جدید بین روستای گیلان و آذربایجان و همچنین قحطی در سال 1320 بیشترین جمعیت خود را از دست داد. همینطور راه را ادامه دهید تا پس از عبور از حیدرآلات به پارکینگ برسید. بعد از این را باید پیاده بروید تا به پله ها برسید. اما حداقل یک ربع پیاده روی و جنگل نوردی نیاز دارد.

مسیر دسترسی به این جنگل همان جاده چمستان-نور است در واقع از چمستان که به سمت نور حرکت کنید ابتدا جاده فرعی جنگل کشپل و سپس جاده فرعی دریاچه الیمالات قرار دارد. پارک جنگلی کشپل به عنوان تفرجگاه برای گردشگران و محلیهای منطقه مورد استفاده است. اگر روش استفاده از گوگل مپ را نمیدانید، با کلیک بر روی این لینک از روش استفاده از این نرم افزار آگاهی یابید. منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: احمد اسدی)این دریاچه در شمال شهرستان نوشهر و در میان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بومیان دارای تقدس مذهبی است. این چشمه تا پیش از خشک شدن منبع اصلی آبرسانی قلعه بوده. منبع درآمد بسیاری از مردم روستای سراگاه است. شاید باستانشناسی که سفالهای 6 هزارساله را از دل خاکهای شهر ساری بیرون کشیده، به روشنترین خاطرات یک عاشق دست زده است؛ چون جدای از قیمتی بودن، حتماً باید دلیل محکمی داشته باشی که از اطرافیانت بخواهی ظرفی را با تو دفن کنند. به علاوه به دلیل مجسمههای بسیار زیادی که در شهر فومن وجود دارد، به شهر مجسمهها نیز شهرت یافته است. بعدها رفته رفته، به مرور زمان، همین طور که رود رخان آرام و باطمأنینه از میان روستا و کنار قلعه عبور میکرده است نام قلعه نیز از رخان گذشته است و به رودخان تغییر پیدا کرده است.

این منطقه شامل دو بخش به نام ارگ و قوزخانه در قسمت غربی میباشد. از این بخشها یکی به ارگ اختصاص داشته و دیگری قورخانه بود. با گذشت سالها این قلعه در میان جنگلهای گیلان به خواب فرو رفته بود. زمستانها قلعه رودخان مانند خوابی آرام است که به شما پیشنهاد میکنیم اجازه بدهید این خواب به آرامی سپری شود. و از اونجا که بچه ها انرژیشون پایان ناپذیره و آراد هم دوست نداشت که دست از بازی بکشه و برای خواب آماده بشه بعد از مدتی وقتی لالایی شروع میشد تمام سعیشو میکرد که من کانالو عوض کنم. اندازه و شکل این برجها با هم متفاوت هستند؛ اما قسمت داخلی آنها یکسان است. در جای جای قلعه برجها دیدهبانی بسیاری به چشم میخورد. این شهر با وجود مناطق کوهستانی و برفگیر خود سرچشمه بزرگترین و شناخته شدهترین رودخانههای دائمی ایران مانند کارون، دز و زایندهرود را در خود جای داده است. این بنا که به حق یکی از شاهکارهای بیمثال معماری در قسمت شمالی ایران زمین به شمار میرود در کنار طبیعت ناب و بهشتی اطرافش و جوش و خروش رودخانۀ در جریانش قابی چشمنواز و دلبرانه ترسیم کرده است که میتواند به راحتیِ یک بار نگریستن، هوش را تمام و کمال از سر بِبَرَد و دل را به ابرهای آسمان بسپارد.

مصطفی معراجی اگر به روستا گردی علاقه مند هستید و به فیلبند سفر کرده اید، می توانید برای گشت و گذار و بیشتر لذت بردن از طبیعت به سراغ روستای سنگچال که از جاذبه های گردشگری فیلبند به شمار می رود، بروید. تله کابین احرار یکی از معروف ترین تله کابین های ایران به شمار می رود در هر ساعت 1000 نفر را جا به جا می کند. ساز سنتی و اصلی در موسیقی این ناحیه نوع خاصی از نی به نام للهوا میباشد و هر ملودی آن مضراب ویژهای دارد. اگر در رابطه با این جاذبه ی گردشگری شهر گرگان، اطلاعات یا تجربه ی خاصی دارید، می توانید در بخش نظرات به راحتی با ما و دیگر افراد به اشتراک بگذارید. اگر دلتان هوای مقصدی کرده که در آنجا هم طبیعت گردی کنید و هم زیارت ،پیشنهاد ما رفتن به ویسرود است. توریسم آنلاین: اگر دلتان هوای مقصدی کرده که در آنجا هم طبیعت گردی کنید و هم زیارت ،پیشنهاد ما رفتن به ویسرود است. درست این است که ما هم در همجواری با طبیعت حواسمان به حیات وحش باشد. پس از آن هم یک راهرو و یک دروازه قرار دارد که در هر دو طرف آن سکو تعبیه شده است و همانند یک بارانداز عمل میکند. طبیعت مثال زدنی با آب و هوایی پاک و دلپذیر و امکانات رفاهی ذکر شده، این دهکده را به بهترین انتخاب برای سفرهای شما در هر 4 فصل تبدیل میکند.

طی کردن این مسیر ممکن است شما را خسته کند اما حضور مردم محلی روستا که محصولات خود را برای فروش ارائه میدهند و طبیعت بکر و زیبای قلعه رودخان این مسیر را برای شما و همسفرانتان به هیجان و لذت تبدیل میکند. این مسیر ممکن است شما را خسته کند اما طبیعت زیبا و حضور مردم محلی که محصولات خود را برای فروش عرضه میکنند این خستگی را به هیجان بدل میکند. بسیاری از طبیعت گردان حرفه ای که به دل طبیعت ناب فیلبند می زنند شب را در این منطقه ییلاقی گذرانده و زمان بیشتری را در کنار دیدنی های فیلبند سپری می کنند. اگر قصد دارید سفرتان به روستای فیلبند را با تجربه و خاطره بهتری سپری کنید؛ پیشنهاد می شود تا به روستای سنگچال و جنگل های چلاو سر بزنید و در این دو طبیعت زیبا دیدن کنید، در این حین امکان دارد عشایرهایی را در حال زندگی کردند ببنید. در نهایت دیدن شکوه قلعه چنان شما را در برمیگیرد که تنها زیبایی محض همسفر شما است. در دورههای بعد این بنا مرمت شده، روزگار سلجوقیان ، اوج شکوه این قلعه بوده است. زیرا این فصلها اوج زیبایی جنگل هستند و بدون شک بهترین تصویر از طبیعت رودخان و قلعه بلند قامت تاریخ در ذهن شما باقی خواهد ماند. بهار و تابستان اوج زیبایی جنگل است و این بهترین تصویری است که در ذهن شما میماند. درختان سر به فلک کشیده جنگل باستانی همراه با امکانات گردشگری ناهارخوران، تفرجگاهی زیبا با چشم اندازی دیدنی را در کنار جاده و حاشیه رودخانه ایجاد کرده که نه تنها مردم استان بلکه گردشگران بی شماری رو توتمام ایام سال بخصوص تعطیلات نوروز و تابستان به اینجا می کشاند.

اگر وسایل لازم را همراه خود دارید برای عملی کردن این پیشنهاد درنگ نکنید. در این منطقه دیگر خبری از آلودگی هوا نیست و میتوانید ستارههای آسمان را بببنید، البته اگر آنقدر خوششانس باشید که وسایل موردنیاز برای اقامت در هنگام شب را بههمراه داشته باشید. از این رو توصیه میشود که برای رفتن به این قلعه حتما وسایلی نظیر خوراکی، لباس گرم، بطری آب معدنی، وسایل مورد نیاز برای گشت و گذار جنگلی و کفش مناسب پیادهروی به همراه داشته باشید. برای اینکه با این قلعه بیشتر آشنا شوید در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای سفر به قلعه رودخان فومن به طور کامل راهنمایی کنیم. در همه جای روستا سطلهای زباله وجود دارند و همه اهالی در حفظ زیبایی و پاکیزگی دهکده تلاش میکنند، پس ما گردشگران هم باید با رعایت احترام به این تلاش و فرهنگ والا، از ریختن زباله و صدمه زدن به بافت روستا جلوگیری کنیم. از آنجایی که قرار است مسیر طولانیای را طی کنید تا به قلعه برسید، پیشنهاد میکنیم به صورت گروهی به این مکان سفر کنید تا هم در طول مسیر تنها نباشید و هم اگر خواستید آنجا اقامت داشته باشید، هزینه اقامتتان را تقسیم کنید. عمق این تالاب به ۱٫۸۵ متر میرسد و در شمال لاهیجان قرار گرفته است. این رودخانه با عبور خود از میان دشت جلوه ای دیدنی به دشت دریاسر بخشیده است.بهشت اردیبهشت ایران نام دیگر این دشت است که در فصل بهار میزبان گل های بابونه زرد می شود.دشت دریاسر علاوه بر زیباییهای خود، همانند یک مرز پوشش سبز و جنگلی را از پوشش برفی و یخچالی کوه الموت جدا میکند.برای رسیدن به دشت دریاسر در تنکابن باید از جادهی دوهزار بگذرید، جاده ای بسیار زیبا و پرپیچ و خم که از قلب یک منطقه جنگلی عبور میکند تا به یک دوراهی به نام امامزاده قاسم برسید، سمت چپ مسیر به سمت دره ميرود که به روستای عسل محله میرسد.

سراسر دیوارها روزنههایی دارد که بهنظر میرسد برای تخلیهی مواد مذاب و تیراندازی در نظر گرفته است. قلعهای با شکوه و با دسترسی بسیار سخت که همچون رازی بهنظر میآمد. رودخان یکی از قلعههایی است که بازدید از آن شکوه را در دل بیننده میآفریند. آنجا امامزاده ابراهیم (ع) را زیارت کنید و بعد پای آبشار وازگاه بنشینید وبه وجد آیید. اگر قصد تماشای طراوت دل انگیز آبشار وازگاه کرده اید حرکت خود را از شهرستان لنگرود گیلان آغاز کرده و به سمت شهر شفت و روستای ویسرود رهسپار شوید.مسیر این قدر زیباست که تا می توانید از تماشای این همه سرسبزی و شگفتی لذت ببرید و به وجد آیید. جنگل گیسوم با حدود ۸۰ هکتار مساحت یکی از زیباترین و دیدنیترین مناطق شهرستان تالش است که سالانه گردشگران زیادی خصوصاً در فصلهای بهار و تابستان به این جنگل آمده و از مناظر بینظیر و چشماندازهای زیبای آن لذت میبرند. مساحت این دریاچه 15 هکتار میباشد. در اصلی قلعه در این مکان قرار گرفته است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند رستوران روگلی، دشت لار و رستوران کوهستان قرار گرفته است. این بنا به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژهی خود از انتخابهای ویژهی پادشاهان و فرماندهها بوده است. البته فراموش نکنید که در پاییز به دلیل بارندگی این مسیر لغزنده و خطرناک است. هر چند که در تابستان آب این چشمه برای شنا مناسب است ولی به علت عمق زیاد آن مسافران باید احتیاط کنند چون کمی خطرناک است. البته ناگفته نماند که در فصل پاییز نیز درختان جنگل با تن نارنجی همانند قابی فراموش نشدنی هستند اما در این فصل به دلیل بارندگی بسیار زیاد مسیر قلعه لغزنده و خطرناک است. شاید باورش بسیار دشوار باشد اما در قسمت دیگر این بنا، یعنی در ضلع شرقی قلعه، که با نام قورخانه شناخته میشود نیز دو طبقۀ دیگر به چشم میخورد که تفاوت این دو طبقه با آن دو طبقه که در ضلع غربی بنا وجود داشت از زمین تا به آسمان است.

اگر هنوز خسته نشدهاید، خوب است بدانید اینجا پایان ماجراجویی سفرتان نخواهد بود چرا که با حدود 1 ساعت پیمایش در مسیری سخت، به طبقه دیگری میرسید که آبشار تخت کوره نام دارد و با شکوه بینظیرش در انتظار شماست. چرا که ما می توانیم تمامی از فصول را در مناطق گردشگری خود مشاهده نماییم و لذت ببریم. چرا که زیبایی مناظر اطراف شما را مجذوب خواهد کرد. عمارت شهرداری رودسر دو طبقه دارد و برج ساعت، تزیینات دیواره شمال شرقی و پلههای وسیع سرسرای اصلی عمارت، از جمله ویژگیهای معماری این بنا محسوب میشود.در اطراف این بنای ارزشمند، ساختمانهای تاریخی دیگری چون ساختمان ثبت احوال، ثبت اسناد، دارایی، شهربانی (نیروی انتظامی)، دادگستری، بنیاد علوی و یک دبیرستان نیز به چشم میخورد. معماری پل گازروبار بدین شکل است که دارای یک چشمه­ی اصلی در مرکز و چهار چشمه­ی فرعی در دو طرف میباشد. برای اینکه شکوه و عظمت پل ورسک را در میان کوه های البرز ببینید باید از طریق محور فیروز کوه به سمت شهر فیروزکوه و میدان اصلی آن راه بیافتید. در کاخ تیسفون این راه حل به کار رفته و در معمارى اسلامی ایران نیز این شیوه متداول بوده است . بعد از آن نیز چند پلهی سنگی تعبیه شده است که شما را به سمت بالای دروازه و سقف آن هدایت خواهد کرد. همه برجها دارای سقف هستند وهمچنین اجاق و دودکش برای گرم شدن وجود داشته است. دالانی دارد که سایه بانی فلزی و شیروانی روی سقف آن را حفاظت می کند. مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امتداد ۵ گسل و وجود دو سد را از جمله مواردی میداند که لزوم توجه جدی به گسلهای شرق تهران را افزایش میدهد و یادآور میشود: سیلاب ناشی از تخریب احتمالی سد لار، قابلیت این را دارد که در حرکت به سوی شرق در مسیر درههای "لار" و "هراز"، مراکز جمعیتی واقع در امتداد این درهها را دچار آسیبدیدگی جدی کند.

رودخانه در سمت چپ شما قرار دارد و با یک شیب در پایان مسیر و نزدیک ابشار پله ای پایان می یابد. اما فرضیه درستتر آن است که قلعه رودخان از قبل وجود داشته و در دورهی سلجوقیان مجدد بازسازی شده است و سپس مورد استفاده مبارزان این منطقه که اسماعیلیان الموت معروف بودهاند، قرار گرفته بوده است. این قلعه در مکانی مناسب با استفاده از مصالح مقاوم و اشکال هندسی متنوع ساخته شده است. حوالی این قلعه با نام روستای رودخان شناخته میشود و از میان این روستا و از کنار همین قلعه رودی خروشان در جریان است که در طول تاریخ با نام رخان شهرت داشته است. دارنو نام بلندترین آبشار این مجموعه هست. این مجموعه شامل مسجد، پل، دیوارهای برجای مانده از یک کاخ سلطنتی است که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و تفرجگاه ساحلی صفوی بوده است. قلعه تاریخی رودخان در ارتفاعات فومن واقع شده است که علاوه بر ارزشهای تاریخی طبیعتی بسیار سرسبز را شامل میشود. چیزی که بیشتر از همه باعث شگفتی در این طبیعت می شود، قرار گرفتن تپه کنار آب است که منظره ای متفاوت را در شهر گرگان پدید آورده است. همانطور که گفته شد قلعه رودخان فقط یک بنای تاریخی نیست و قرارگیری این قلعه در قلب جنگل باعث شده است که گشت و گذار شما فقط به بازدید از یک مکان تاریخی محدود نشود.

از این رو چشمانداز زیبای قلعه، دژی نظامی و تلاقی طبیعت جزو بهترین سوژههای عکاسی است که هر زاویه از آن چشماندازی فراتر از تصور آدمی میباشد که قطعا بهترین و زیباترین عکسها را میتوانید از این مکان رویایی به یادگار ببرید. در گذشته به این قلعه، دژ رودگان و یا روگان نیز گفته میشده است که این عبارت به معنی دژی در کنار رود است و رفته رفته تبدیل به قلعه رودخان شده است. بازدید از قلعه رودخان فقط برای تماشای بنای تاریخی نیست، بلکه تفریحات دیگری نیز امکان پذیر است تا از این منطقه لذت ببرید. آبشار گزو در منطقه ای بسیار بکر و سرسبز قرار دارد هرچند در فصل بهار و پاییز طبیعت گردان بسیاری راهی آبشار می شوند تا از طبیعت سرسبز یا برگ ریزانهای جذاب پاییز نهایت لذت را ببرند، اما در فصل تابستان پیشنهاد نمی کنیم به آبشار گزو مراجعه کنید؛ چراکه هوای منطقه به مراتب گرم و شرجی بوده و لذت سفر و طبیعت گردی را به مراتب کاهش می دهد. این روحیه هنوز هم در ذات ایرانیان وجود دارد و از همین رو است که مشاهده ی این آثار هنری، به اندازه ی طبیعت و سرسبزی های این خطه آرامش بخش و دوست داشتنی است چرا که حس خوب فرهنگ اصیل ایرانی را به انسان منتقل می نماید. این تفریح هم شبیه به شاتل سواری است اما تیوبی که بر آن سوار می شوید شبیه موز و کشیده است. در ابتدای مسیر باید از گذرگاه سنگ فرش شده عبور کنید و در دو طرف این قسمت مغازههای سوغاتی و رستوران های محلی وجود دارند که با غذاهای خوشبو شما را به سمت خود می کشاند و همچنین در کنار رستورانها میتوانید در آتلیه عکاسی عکس های یادگاری بگیرید. به علاوه فروشگاههای صنایع دستی، غرفهها و عکاسی با لباسهای محلی حال و هوای خاصی به این منطقه بخشیدهاند.

شهرهای سرسبز گیلان از دسته شهرهایی هستند که دیدنشان در تمام فصول مختلف سال زیبایی خاص خود را به ارمغان دارد .شما هر فصلی به گیلان سفر کنید لذت خاصی را تجربه خواهید کرد .دیلمان یکی از مناطق خوش آب و هوای گیلان بشمار می رود که بدون شک یکی از لذت بخش ترین تجربه های سفری شما خواهد بود . وجود گونههای گیاهی متعدد و جانوران مختلف که در عین مصالحت در کنار هم زندگی میکنند و امکان بازدید از زیستگاههای این جانوران، از مهمترین و جذابترین ویژگیهای پارک جنگلی سیسنگان است. زنان این منطقه هم صنایع دستی درست می کنند و شما می توانید با سفر در مرداد ماه در جشنواره های مخصوص آن ها شرکت کنید. در این سفر کفش و لباس مناسب، خوراکیهای کم حجم و مقوی، کرم ضدآفتاب ، باتوم یا چوب دستی را فراموش نکنید. گلیم، جاجیم، قالی و قالیچه: از زیباترین و مهمترین صنایع دستی فیلبند، انواع زیرانداز است. در خط الراس نزدیك به قله اندوار و در ارتفاعات جنوبی فیلبند، امامزاده ای بر تارك خط الراس دیده میشود كه به امامزاده قاسم مشهور است. مردمان فیلبند، مردمانی خوش هیکل و تنومند هستند. برنج، زیتون، پنیر محلی و کلوچه از سوغات خوش عطر و طعم این شهر است که طرفداران بسیاری دارد.

بسیاری از جاهای دیدنی مازندران در آغوش منطقه سرسبز لفور جا خوش کردهاند. او با اشاره به آنکه مردم محلی مازندران و منطقه سواد کوه این غار را لاپ کمر مینامند، گفت: معنی لاپ بریدگی است از آنجا که شکاف و بریدگی توسط طاق این غار در دل کوه ایجاد شده است به این نام نامیده شده. در سال ۱۸۳۰ میلادی پژوهشگری لهستانی به نام آلكساندر شودزكو خچكو برای نخستین بار قلعه رودخان فومن را کشف کرده است. اسم اسالم حتی برای مسافرانی که هنوز گذرشان به این مسیر نخورده، تداعیگر جنگلهای انبوهی است که در چهار فصل سال زیبایی مسحورکننده خود را حفظ میکند. زیباییهای مسیر رسیدن به قله بسیار زیاد است. زمستانهای این قلعه زیبا نیز بسیار آرام و ساکت است که به شما توصیه میکنیم اجازه بدهید قلعه سکوت و آرامش خود را حفظ کند زیرا بدون شک مسیر برفی و سرمای منطقه اجازه رسیدن به قلعه را به شما نخواهند داد و خاطرات بدی برایتان به ارمغان خواهد آمد. هزینه بازدید از قلعه رودخان برای اتباع ایرانی 2500 تومان، برای اتباع خارجی 15000 تومان و هزینه ورود به محوطه نیز به ازای هر ماشین 10000 تومان میباشد. این منطقه به قدر دارای حال و هوای روح نوازی است که هر گردشگری را برای خرید بلیط هواپیما رشت ترغیب میکند.

شما می توانید برای رفتن به قلعه رودخان، بلیط هواپیما یا بلیط قطار تهران رشت را بخرید و یا از طریق سفر با تور رشت از این جاذبه زیبا دیدن کنید. آبشاری به نام لونک در آنجا قابل دیدن هست که از دو آبشار تشکیل شده و همچون فرزندان دو قلو، در آغوش طبیعت جای گرفته اند. در این پارک رودخانههای متعددی جریان دارد و بیش از ۲۱ دهنه چشمه در آن شناسایی شدهاست که مهمترین آنان را میتوان رودخانهی مادرسو، زاو، قرتو، چشمههای گلشن، گلستان، جانو، سردارخانه، دوشان، آق سو، کرکولی نام برد. ۶۹ گونه پستاندار وابسته به ۶ راسته، ۲۱ خانواده و ۵۰ سرده در پارک ملی گلستان شناسایی شده است. پارک جنگلی نور در جاده نور به محمودآباد، یکی از معدود پارکهای جنگلی جلگهای ایران است که در سال ۱۳۵۱ به کوشش حسین سعیدی آشتیانی احداث شد. ماسوله در جریان ساخت راه ارتباطی جدید بین روستای گیلان و آذربایجان و همچنین قحطی در سال 1320 بیشترین جمعیت خود را از دست داد. همینطور راه را ادامه دهید تا پس از عبور از حیدرآلات به پارکینگ برسید. بعد از این را باید پیاده بروید تا به پله ها برسید. اما حداقل یک ربع پیاده روی و جنگل نوردی نیاز دارد.

مسیر دسترسی به این جنگل همان جاده چمستان-نور است در واقع از چمستان که به سمت نور حرکت کنید ابتدا جاده فرعی جنگل کشپل و سپس جاده فرعی دریاچه الیمالات قرار دارد. پارک جنگلی کشپل به عنوان تفرجگاه برای گردشگران و محلیهای منطقه مورد استفاده است. اگر روش استفاده از گوگل مپ را نمیدانید، با کلیک بر روی این لینک از روش استفاده از این نرم افزار آگاهی یابید. منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: احمد اسدی)این دریاچه در شمال شهرستان نوشهر و در میان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بومیان دارای تقدس مذهبی است. این چشمه تا پیش از خشک شدن منبع اصلی آبرسانی قلعه بوده. منبع درآمد بسیاری از مردم روستای سراگاه است. شاید باستانشناسی که سفالهای 6 هزارساله را از دل خاکهای شهر ساری بیرون کشیده، به روشنترین خاطرات یک عاشق دست زده است؛ چون جدای از قیمتی بودن، حتماً باید دلیل محکمی داشته باشی که از اطرافیانت بخواهی ظرفی را با تو دفن کنند. به علاوه به دلیل مجسمههای بسیار زیادی که در شهر فومن وجود دارد، به شهر مجسمهها نیز شهرت یافته است. بعدها رفته رفته، به مرور زمان، همین طور که رود رخان آرام و باطمأنینه از میان روستا و کنار قلعه عبور میکرده است نام قلعه نیز از رخان گذشته است و به رودخان تغییر پیدا کرده است.

این منطقه شامل دو بخش به نام ارگ و قوزخانه در قسمت غربی میباشد. از این بخشها یکی به ارگ اختصاص داشته و دیگری قورخانه بود. با گذشت سالها این قلعه در میان جنگلهای گیلان به خواب فرو رفته بود. زمستانها قلعه رودخان مانند خوابی آرام است که به شما پیشنهاد میکنیم اجازه بدهید این خواب به آرامی سپری شود. و از اونجا که بچه ها انرژیشون پایان ناپذیره و آراد هم دوست نداشت که دست از بازی بکشه و برای خواب آماده بشه بعد از مدتی وقتی لالایی شروع میشد تمام سعیشو میکرد که من کانالو عوض کنم. اندازه و شکل این برجها با هم متفاوت هستند؛ اما قسمت داخلی آنها یکسان است. در جای جای قلعه برجها دیدهبانی بسیاری به چشم میخورد. این شهر با وجود مناطق کوهستانی و برفگیر خود سرچشمه بزرگترین و شناخته شدهترین رودخانههای دائمی ایران مانند کارون، دز و زایندهرود را در خود جای داده است. این بنا که به حق یکی از شاهکارهای بیمثال معماری در قسمت شمالی ایران زمین به شمار میرود در کنار طبیعت ناب و بهشتی اطرافش و جوش و خروش رودخانۀ در جریانش قابی چشمنواز و دلبرانه ترسیم کرده است که میتواند به راحتیِ یک بار نگریستن، هوش را تمام و کمال از سر بِبَرَد و دل را به ابرهای آسمان بسپارد.

مصطفی معراجی اگر به روستا گردی علاقه مند هستید و به فیلبند سفر کرده اید، می توانید برای گشت و گذار و بیشتر لذت بردن از طبیعت به سراغ روستای سنگچال که از جاذبه های گردشگری فیلبند به شمار می رود، بروید. تله کابین احرار یکی از معروف ترین تله کابین های ایران به شمار می رود در هر ساعت 1000 نفر را جا به جا می کند. ساز سنتی و اصلی در موسیقی این ناحیه نوع خاصی از نی به نام للهوا میباشد و هر ملودی آن مضراب ویژهای دارد. اگر در رابطه با این جاذبه ی گردشگری شهر گرگان، اطلاعات یا تجربه ی خاصی دارید، می توانید در بخش نظرات به راحتی با ما و دیگر افراد به اشتراک بگذارید. اگر دلتان هوای مقصدی کرده که در آنجا هم طبیعت گردی کنید و هم زیارت ،پیشنهاد ما رفتن به ویسرود است. توریسم آنلاین: اگر دلتان هوای مقصدی کرده که در آنجا هم طبیعت گردی کنید و هم زیارت ،پیشنهاد ما رفتن به ویسرود است. درست این است که ما هم در همجواری با طبیعت حواسمان به حیات وحش باشد. پس از آن هم یک راهرو و یک دروازه قرار دارد که در هر دو طرف آن سکو تعبیه شده است و همانند یک بارانداز عمل میکند. طبیعت مثال زدنی با آب و هوایی پاک و دلپذیر و امکانات رفاهی ذکر شده، این دهکده را به بهترین انتخاب برای سفرهای شما در هر 4 فصل تبدیل میکند.

طی کردن این مسیر ممکن است شما را خسته کند اما حضور مردم محلی روستا که محصولات خود را برای فروش ارائه میدهند و طبیعت بکر و زیبای قلعه رودخان این مسیر را برای شما و همسفرانتان به هیجان و لذت تبدیل میکند. این مسیر ممکن است شما را خسته کند اما طبیعت زیبا و حضور مردم محلی که محصولات خود را برای فروش عرضه میکنند این خستگی را به هیجان بدل میکند. بسیاری از طبیعت گردان حرفه ای که به دل طبیعت ناب فیلبند می زنند شب را در این منطقه ییلاقی گذرانده و زمان بیشتری را در کنار دیدنی های فیلبند سپری می کنند. اگر قصد دارید سفرتان به روستای فیلبند را با تجربه و خاطره بهتری سپری کنید؛ پیشنهاد می شود تا به روستای سنگچال و جنگل های چلاو سر بزنید و در این دو طبیعت زیبا دیدن کنید، در این حین امکان دارد عشایرهایی را در حال زندگی کردند ببنید. در نهایت دیدن شکوه قلعه چنان شما را در برمیگیرد که تنها زیبایی محض همسفر شما است. در دورههای بعد این بنا مرمت شده، روزگار سلجوقیان ، اوج شکوه این قلعه بوده است. زیرا این فصلها اوج زیبایی جنگل هستند و بدون شک بهترین تصویر از طبیعت رودخان و قلعه بلند قامت تاریخ در ذهن شما باقی خواهد ماند. بهار و تابستان اوج زیبایی جنگل است و این بهترین تصویری است که در ذهن شما میماند. درختان سر به فلک کشیده جنگل باستانی همراه با امکانات گردشگری ناهارخوران، تفرجگاهی زیبا با چشم اندازی دیدنی را در کنار جاده و حاشیه رودخانه ایجاد کرده که نه تنها مردم استان بلکه گردشگران بی شماری رو توتمام ایام سال بخصوص تعطیلات نوروز و تابستان به اینجا می کشاند.

اگر وسایل لازم را همراه خود دارید برای عملی کردن این پیشنهاد درنگ نکنید. در این منطقه دیگر خبری از آلودگی هوا نیست و میتوانید ستارههای آسمان را بببنید، البته اگر آنقدر خوششانس باشید که وسایل موردنیاز برای اقامت در هنگام شب را بههمراه داشته باشید. از این رو توصیه میشود که برای رفتن به این قلعه حتما وسایلی نظیر خوراکی، لباس گرم، بطری آب معدنی، وسایل مورد نیاز برای گشت و گذار جنگلی و کفش مناسب پیادهروی به همراه داشته باشید. برای اینکه با این قلعه بیشتر آشنا شوید در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای سفر به قلعه رودخان فومن به طور کامل راهنمایی کنیم. در همه جای روستا سطلهای زباله وجود دارند و همه اهالی در حفظ زیبایی و پاکیزگی دهکده تلاش میکنند، پس ما گردشگران هم باید با رعایت احترام به این تلاش و فرهنگ والا، از ریختن زباله و صدمه زدن به بافت روستا جلوگیری کنیم. از آنجایی که قرار است مسیر طولانیای را طی کنید تا به قلعه برسید، پیشنهاد میکنیم به صورت گروهی به این مکان سفر کنید تا هم در طول مسیر تنها نباشید و هم اگر خواستید آنجا اقامت داشته باشید، هزینه اقامتتان را تقسیم کنید. عمق این تالاب به ۱٫۸۵ متر میرسد و در شمال لاهیجان قرار گرفته است. این رودخانه با عبور خود از میان دشت جلوه ای دیدنی به دشت دریاسر بخشیده است.بهشت اردیبهشت ایران نام دیگر این دشت است که در فصل بهار میزبان گل های بابونه زرد می شود.دشت دریاسر علاوه بر زیباییهای خود، همانند یک مرز پوشش سبز و جنگلی را از پوشش برفی و یخچالی کوه الموت جدا میکند.برای رسیدن به دشت دریاسر در تنکابن باید از جادهی دوهزار بگذرید، جاده ای بسیار زیبا و پرپیچ و خم که از قلب یک منطقه جنگلی عبور میکند تا به یک دوراهی به نام امامزاده قاسم برسید، سمت چپ مسیر به سمت دره ميرود که به روستای عسل محله میرسد.

سراسر دیوارها روزنههایی دارد که بهنظر میرسد برای تخلیهی مواد مذاب و تیراندازی در نظر گرفته است. قلعهای با شکوه و با دسترسی بسیار سخت که همچون رازی بهنظر میآمد. رودخان یکی از قلعههایی است که بازدید از آن شکوه را در دل بیننده میآفریند. آنجا امامزاده ابراهیم (ع) را زیارت کنید و بعد پای آبشار وازگاه بنشینید وبه وجد آیید. اگر قصد تماشای طراوت دل انگیز آبشار وازگاه کرده اید حرکت خود را از شهرستان لنگرود گیلان آغاز کرده و به سمت شهر شفت و روستای ویسرود رهسپار شوید.مسیر این قدر زیباست که تا می توانید از تماشای این همه سرسبزی و شگفتی لذت ببرید و به وجد آیید. جنگل گیسوم با حدود ۸۰ هکتار مساحت یکی از زیباترین و دیدنیترین مناطق شهرستان تالش است که سالانه گردشگران زیادی خصوصاً در فصلهای بهار و تابستان به این جنگل آمده و از مناظر بینظیر و چشماندازهای زیبای آن لذت میبرند. مساحت این دریاچه 15 هکتار میباشد. در اصلی قلعه در این مکان قرار گرفته است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند رستوران روگلی، دشت لار و رستوران کوهستان قرار گرفته است. این بنا به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژهی خود از انتخابهای ویژهی پادشاهان و فرماندهها بوده است. البته فراموش نکنید که در پاییز به دلیل بارندگی این مسیر لغزنده و خطرناک است. هر چند که در تابستان آب این چشمه برای شنا مناسب است ولی به علت عمق زیاد آن مسافران باید احتیاط کنند چون کمی خطرناک است. البته ناگفته نماند که در فصل پاییز نیز درختان جنگل با تن نارنجی همانند قابی فراموش نشدنی هستند اما در این فصل به دلیل بارندگی بسیار زیاد مسیر قلعه لغزنده و خطرناک است. شاید باورش بسیار دشوار باشد اما در قسمت دیگر این بنا، یعنی در ضلع شرقی قلعه، که با نام قورخانه شناخته میشود نیز دو طبقۀ دیگر به چشم میخورد که تفاوت این دو طبقه با آن دو طبقه که در ضلع غربی بنا وجود داشت از زمین تا به آسمان است.

اگر هنوز خسته نشدهاید، خوب است بدانید اینجا پایان ماجراجویی سفرتان نخواهد بود چرا که با حدود 1 ساعت پیمایش در مسیری سخت، به طبقه دیگری میرسید که آبشار تخت کوره نام دارد و با شکوه بینظیرش در انتظار شماست. چرا که ما می توانیم تمامی از فصول را در مناطق گردشگری خود مشاهده نماییم و لذت ببریم. چرا که زیبایی مناظر اطراف شما را مجذوب خواهد کرد. عمارت شهرداری رودسر دو طبقه دارد و برج ساعت، تزیینات دیواره شمال شرقی و پلههای وسیع سرسرای اصلی عمارت، از جمله ویژگیهای معماری این بنا محسوب میشود.در اطراف این بنای ارزشمند، ساختمانهای تاریخی دیگری چون ساختمان ثبت احوال، ثبت اسناد، دارایی، شهربانی (نیروی انتظامی)، دادگستری، بنیاد علوی و یک دبیرستان نیز به چشم میخورد. معماری پل گازروبار بدین شکل است که دارای یک چشمه­ی اصلی در مرکز و چهار چشمه­ی فرعی در دو طرف میباشد. برای اینکه شکوه و عظمت پل ورسک را در میان کوه های البرز ببینید باید از طریق محور فیروز کوه به سمت شهر فیروزکوه و میدان اصلی آن راه بیافتید. در کاخ تیسفون این راه حل به کار رفته و در معمارى اسلامی ایران نیز این شیوه متداول بوده است . بعد از آن نیز چند پلهی سنگی تعبیه شده است که شما را به سمت بالای دروازه و سقف آن هدایت خواهد کرد. همه برجها دارای سقف هستند وهمچنین اجاق و دودکش برای گرم شدن وجود داشته است. دالانی دارد که سایه بانی فلزی و شیروانی روی سقف آن را حفاظت می کند. مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امتداد ۵ گسل و وجود دو سد را از جمله مواردی میداند که لزوم توجه جدی به گسلهای شرق تهران را افزایش میدهد و یادآور میشود: سیلاب ناشی از تخریب احتمالی سد لار، قابلیت این را دارد که در حرکت به سوی شرق در مسیر درههای "لار" و "هراز"، مراکز جمعیتی واقع در امتداد این درهها را دچار آسیبدیدگی جدی کند.

رودخانه در سمت چپ شما قرار دارد و با یک شیب در پایان مسیر و نزدیک ابشار پله ای پایان می یابد. اما فرضیه درستتر آن است که قلعه رودخان از قبل وجود داشته و در دورهی سلجوقیان مجدد بازسازی شده است و سپس مورد استفاده مبارزان این منطقه که اسماعیلیان الموت معروف بودهاند، قرار گرفته بوده است. این قلعه در مکانی مناسب با استفاده از مصالح مقاوم و اشکال هندسی متنوع ساخته شده است. حوالی این قلعه با نام روستای رودخان شناخته میشود و از میان این روستا و از کنار همین قلعه رودی خروشان در جریان است که در طول تاریخ با نام رخان شهرت داشته است. دارنو نام بلندترین آبشار این مجموعه هست. این مجموعه شامل مسجد، پل، دیوارهای برجای مانده از یک کاخ سلطنتی است که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و تفرجگاه ساحلی صفوی بوده است. قلعه تاریخی رودخان در ارتفاعات فومن واقع شده است که علاوه بر ارزشهای تاریخی طبیعتی بسیار سرسبز را شامل میشود. چیزی که بیشتر از همه باعث شگفتی در این طبیعت می شود، قرار گرفتن تپه کنار آب است که منظره ای متفاوت را در شهر گرگان پدید آورده است. همانطور که گفته شد قلعه رودخان فقط یک بنای تاریخی نیست و قرارگیری این قلعه در قلب جنگل باعث شده است که گشت و گذار شما فقط به بازدید از یک مکان تاریخی محدود نشود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 75
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 829
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 4883
  • بازدید ماه : 25246
  • بازدید سال : 122686
  • بازدید کلی : 384936
  • کدهای اختصاصی