loading...

شهد

بازدید : 8149
يکشنبه 23 مهر 1402 زمان : 21:42

عمارت کلاهفرنگی که در بخش تابستاننشین باغ قرار گرفته، امروزه با معماری زیبا و تزئینات چشمنواز خود نظر هر بینندهای را جلب میکند و اتاقهای ارسی متقارن آن نیز به دلیل ساخته شدن با علم فنگشوی، با شیشههای رنگی جالبی به دفع حشرات مزاحم میپردازد. دلیل آن، تقدس عدد چهل در مذهب شیعه بوده که دین رسمی فرمانروایان صفوی هم بوده و مروج آن بوده اند.در این باغ ایوانی بزرگ با طول 38 متر و عرض 17 متر نظرتان را جلب می کند. رستوران شهرزاد اصفهان فضای دل نشینی داشته و می توانید در آن با آرامش به صرف غذای مورد نظرتان بپردازید. گرمابه ی نور یا حمام تاریخی خان به گونه ای ساخته شده که در سطحی پایین تر از سطح زمین قرار داشته باشد و این مساله هم باعث آسان شدن دسترسی به آب سالم و هم سبب خنک شدن هوا و فضای حمام میشد. درست در وسط این باغ کاخی به نام هشت بهشت قرار دارد که به عنوان «زیباترین کاخ عالم» لقب گرفته است. این شمعها درست در دل پل پنهان شدند. پل خواجو درست بر روی رود زاینده رود کشیده شده است. این ساختمان که شاه نشین نامیده میشود در آن دوره جایگاه بزرگان و امیرانی بوده که برای تماشای مسابقات شنا و قایقرانی بر روی دریاچه مصنوعی به این مکان فراخوانده میشدند.

Mashhad-tourism-kalat-tourism-057 برخی از اعضای انج٠ن سینن٠ای جوان ٠شهد بخش عکاسی می باشد. یک صخره مصنوعی در کنار برکه ساخته شده که ارتفاع 4 متری داشته و یک آبشار مصنوعی از روی آن به داخل حوضچه می ریزد. در دو طرف بالای درگاه ورودی و داخل نیم گنبد، دو پیلپوش متقارن پوشیده از نقوش گیاهی و هندسی هستند. این سبک که از ری برخاسته، مبتنی بر استفاده از آجر در ابعاد کوچک برای ایجاد نقوش مختلف هندسی در کالبد بنا و تزیین چشمگیر آن بوده است. البته به دلیل قرار گیری این تونل آکواریومی، درون پارک زیبای ناژوان که خود یکی از جاذبه های طبیعی شهر محسوب می شود، گردشگران می توانند از فضای دلنواز و سرسبز پارک و همچنین بازدید از بخش های مختلف مانند باغ پرندگان، باغ پروانه ها، باغ خزندگان و امکاناتی مانند، قایق سواری و دوچرخه سواری در مسیر های این پارک بزرگ نیز لذت ببرند. نحوه مرمت این پل مورد انتقاد قرار گرفته است چون دستاندرکاران جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۸ با زیرپا گذاشتن اصل حفظ اصالت و سندیت طرح و ماده تشکیلدهنده اثر و تعویض سنگهای قدیمی پلهها با سنگهای جدید به اصلیت این بنای اصیل ایرانی آسیب زدند. شهری تاریخی که خوشبختانه بخشهای سنتی آن را هنوز حفظ کردهاند. متاسفانه در حال حاضر نه تنها تدابیری جدی برای حفاظت و مرمت دوره ای این میراث بی مانند اندیشیده نشده است بلکه به خاطر بی توجهی سازمانهای مسئول، اطراف این سردر یگانه به زباله دانی اهالی محل تبدیل شده است و به واسطه نفوذ رطوبت آب های سطحی،بخش های پایینی این بنا به شدت دچار نم کشیدگی شده و در حال تخریب است.امیدواریم بزودی با همت مسئولان اقدامات عاجلی برای حفظ این بنای بی نظیر صورت گیرد.

استان اصفهان و به ویژه شهر اصفهان به دلیل سابقه تاریخی خود دارای آثار باستانی و تاریخی فراوانی است؛ بنابراین می تواند به عنوان یک مقصد گردشگری عالی مدنظر مسافران قرار گیرد و با خرید تور اصفهان از جاهای دیدنی اصفهان دیدن کنید. قبله نمای تاریخی پل که در نزدیکی یکی از شیرهای سنگی قرار دارد یکی دیگر از جاهای دیدنی و جذاب پل خواجو است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند بیمارستان سپاهان و قبرستان تخت فولاد و کلینیک چشم پزشکی پارسیان و آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون و داروخانه هلال احمر قرار گرفته است. در وسط ضلع شرقی، ایوان معروف به ایوان شاگرد قرار دارد. گفته شده است که این حوض توسط شیخ بهایی ساخته شده و علاوه بر زیبایی و انعکاس سقف چوبی عالی قاپو در آن، خنکی هوا را در زیر این سقف چوبی را هم به ارمغان می آورده است.- در پشت ایوان عالی قاپو تالار بزرگی وجود دارد که نقاش های زیبا و چشم گیری بر روی دیوارهایش نمایان است که جهانگردان خارجی و نمایندگان کشورهای مختلف از این ایوان به عنوان جایگاهی برای تماشای مسابقات مختلف و بازی های مربوط به آن زمان مانند چوگان، چراغانی، آتش بازی و نمایش های میدانی یاد می کنند. عدد چهار در معماری ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا جایی که بیشتر آثار تاریخی در نقشه های خود از عدد چهار تبعیت کرده اند، مثل چهار صحن، چهار ایوان یا چهار حیات. این پارک در واقع تنها باغ باقیمانده از چهار باغ است که وسعت بسیاری دارد.

گردشگران و جهانگردانی که در دورههای گوناگون به اصفهان آمدهاند، زیباییهای پل خواجو را ستوده، آن را در زمره شاهکارهای جاودانه معماری ایرانی و اسلامی به شمار آوردهاند. سی و سه پل که آن را به پل الله وردی خان نیز می شناسند از شاهکارهای معماری ایران است. میدان نقش جهان یا میدان امام را میتوان یکی از شاهکارهای دوره صفویه دانست که بعد از گذشت سالهای زیاد، هنوز مانند نگینی در اصفهان میدرخشد؛ میدان نقش جهان بزرگترین میدانها دنیا محاسبه میشود که این مکان ارزشمند اولین آثار باستانی ایران ثبتشده در میراث جهانی یونسکو بوده است، همچنین این بنای شگفتانگیز در سطح جهان شناختهشده است و هرساله میزبان تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی است. درشکه چی هایی که بر روی کالسکه های خود گردشگران خارجی را سوار کرده تا به زیبا ترین شکل ممکن این میدان دیدنی اصفهان را به آنان نشان دهند. صحن بزرگ و کاشیکاری زیبای این مسجد هر هنرشناسی را مجذوب خود میکند به طوری که فرد ترغیب میشود چند دقیقهای را در سکوت به نیایش پروردگار خویش بپردازد. اما باید بدانید که با انتخاب هر یک از وسایل ذکر شده لازم است فاصله کوتاهی را تا پل پیاده روی کنید. ما برای بازدید از این جاذبه راهنما نگرفتیم و بد نیست بدانید که تمامی تابلوهای راهنما تنها به زبان فارسی نگاشته شدهاند. خوب است بدانید با بازدید از پل زاینده رود و گردش و تماشای این پل دیدنی و تاریخی ودیگر جاذبههای نزدیک پل خواجو میتوانید برای رفع خستگی به یکی از بهترین رستورانهای اصفهان بروید و یک وعده خود را به غذاهای سنتی اصفهان دعوت کنید تا لذت سفر خود را دو چندان کنید. رستوران شهرزاد جزو قدیمیترین رستورانهای اصفهان است. کافه رادیو جزو معروفترین کافههای اصفهان است و در کوچه سپاهان، نبش کوچه ارفعی، روبروی سینما سپاهان قرار دارد. در دو طرف این خیابان مغازه های گوناگونی وجود دارد که میتوان زمانی را صرف دیدن آن ها کرد همچنین شما می توانید از بازار و مراکز خرید اصفهان بازدید کنید، وسط خیابان بلواری برای عبور و مرور قرار دارد که سراسر آن مملو از درختان کهنسال و سر به فلک کشیده ای است که قدم زدن را رویایی تر می کند.

نمونه های کوچک تری از این کمان شکنج را با پنج پر بر فراز دو تاق نمای کوچک تر در دیواره های جانبی سردر می توان دید که در بالا و پایین شبدری پنج پر آن ها، نقوش شمسه هشت و نقوش شبیه حروف الفبای پهلوی و عبری به کار رفته است که نشانه ای از توجه سازندگان بنا به نمادهای ادیان گوناگون است. به سخن دیگر، با توجه به سابقه همزیستی پیروان ادیان اسلام، یهود، مسیحی و زرتشتی در اصفهان و برپایه نقش های برجای مانده در سردر جورجیر، به نظر می رسد که بنای جورجیر در زمان خود کاربری فراتر از یک مسجد داشته و به عنوان «خانه ادیان» و به نشانه صلح و همزیستی پیروان ادیان گوناگون در اصفهان ساخته شده بود. پیروان دین زرتشت هر ساله در تاریخ ۲۴ خرداد ماه و بهمدت چهار روز (روزهای اشتاد تا انارام تقویم زرتشتی) در این مکان گرد هم آمده و به نیایش و ستایش پروردگار و اوستا خوانی میپردازند. اگر این مسیر را انتخاب کردی، در سمت چپ خیابان و کوچه یازدهم خانه تاریخی اخوان حقیقی را پیدا میکنی و در چهار باغ پایین و قبل از دروازه دولت به بازار قدیمی رنگرزان میرسی. اگر در فصل تابستان که اصفهان آب و هوای گرم دارد قصد بازدید از خانه دهدشتی را دارید می توانید اوقات خوشی را در فضاهای باز خانه در شب ها سپری کنید و از آب و هوای خنک لذت ببرید.

اگر دوست دارید در پاساژها بچرخید و عاشق بازارگردی هستید، چهارباغ برای خرید و بازارگردی عالی است. با شناخت پل خواجو اصفهان در این مقاله حال کاملا به تاریخچه و اسرار این پل شناخت دارید. این پل بر سر راه تکیه بابارکن الدین عارف مشهور قرار داشته، لذا به پل بابا رکن الدین شناخته میشد. پایینتر که بیایی در ابتدای چهارباغ عباسی به دروازه دولت میرسی، جایی که کاخ و باغ هشت بهشت قرار دارد. این پل که در دوران صفوی یکی از زیباترین پلهای جهان به شمار میرفت، بیشتر به هدف سد و بند بناشده است. مادیها، نهرهایی هستند که در کوچه پس کوچههای این خیابان قرار گرفتهاند. این بنا در نزدیکی رودخانه زاینده رود، بر روی کوهی قرار داشته و از بلندای این تپه، تا کیلومترها از هر چهار سوی اصلی را میتوان به خوبی مشاهده کرد. در نزدیکی پل خواجو اصفهان جاهای دیدنی زیر وجود دارد. برای رفتن به چهارباغ بستگی به این دارد که کجای اصفهان باشی. نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این مکان، ایستگاه اتوبوس پل میباشد که دسترسی به این مکان را برای کاربران حملونقل عمومی آسان میسازد. «حمامِ خان»، رستورانی سنتی در خیابان قیام شهر یزد میباشد که بازسازی شده حمامی قدیمی است. در چهارباغ پایین و حدفاصل خیابان آمادگاه و انقلاب به سینما چهارباغ میرسیم که معمولا جشنوارههای فیلم کودک در آن برگزار میشود. در آن زمان خبری از خیابانی که این روزها میبینیم نبود. کبابهای این رستوران در اصفهان بسیار خواهان دارد که طعم خوش آنها در این قصر آسیایی چند برابر میشود. خبری از آدمهایی که سوار بر قایق، خوش و خرم طول زایندهرود را طی میکنند یا آنهایی که کنار آب نشستهاند و رو به آب آواز میخوانند هم نیست. در گذشته آب باغ چهل ستون از شاخه ای از مادی، (فدن) تامین می شد که با طی مسافتی، به میدان نقش جهان اصفهان می رسید.

باشکوه ترین قصر موجود در اصفهان قصر چهل ستون است. درختان بلند قامت سرسبز همچون کاج و انگور، گیلاس، انار در تمامی جایجای این باغ باشکوه به چشم میآید و منظره های دل انگیز را در قاب چشمان گردشگران به یادگار می گذارد. غار شگفت انگیز یزدان یکی از غارهایی ست که به ثبت آثار ملی رسیده است. دیگر خبری از آنهایی که پفک روی آب میاندازند و پرندهها یکدفعه به سمت پفکها هجوم میآورند نیست. انگار خبری از شلوغی شهرهای دیگر همانند تهران در این استان نیست. آخر این بازار مسجد چهار ایوانی حکیم قرار گرفته و میتوانی در صحن بزرگ و ساکتش قدری خلوت کنی. آتشگاه اصفهان مجموعه ای تاریخی و بسیار قدیمی با بیش از 1000 سال قدمت است که در فراز کوهی در کنار زاینده رود قرار گرفته است. هر سمت این میدان را که نگاه کنیم، بنایی فاخر به چشم میخورد که قدمت همه ی آنها به دورهی صفویه باز میگردد و دیدن آن را به مسافرین تور اصفهان پیشنهاد میدهیم (برای آشنایی با سایر بناهای تاریخی این میدان به مقالهی میدان نقش جهان اصفهان مراجعه بفرمایید). از درون نیز مقرنس کاری ظریف طاق شبستان مانند اغلب بناهای تاریخی اصفهان هوش از سر هر کسی میبرد.

قیمت بلیط برای هر نفر ۵ هزار تومان می باشد. جهت خرید بلیط ارزان هواپیما از سایت چارتر 118 کافیست به صفحه رزواسیون سایت ما مراجعه کنید. فقط کافی است لابی این هتل را مشاهده کنید تا به یاد ضرب المثل «رنگ رخسار خبر می دهد از سر درون» بیفتید. برای بازدید از باغ دولت اباد کافی است بلیط ارزان چارتری بندرعباس یزد را بگیرید و سفر کنید. در این کافی شاپ سرو میشوند. سبک معماری این حمام طوری طراحی شده که در عین زیبایی و سادگی، هر گردشگری را به خود جذب می کند. مسیر خود را به کمک تابلوهای راهنما ادامه می دهیم و وارد خیابان سپه می شویم. خروج از این خیابان دوباره ما را وارد خیابان چهار باغ عباسی اصفهان می کند. بعد از دیدن این هنر فاخر، مسیرمان را دوباره به سمت بازار هنر ادامه می دهیم، و بدون ورود به بازار به سمت خیابان آمادگاه رهسپار می شویم. به طور کلی این بازار از ساعت 8 صبح تا 10 شب آماده میزبانی از گردشگران است؛ اما توجه داشته باشید که در نیمه دوم سال، ساعت کاری بازار کمی متفاوت میشود. باز هم جلو میرویم تا به ابتدای خیابان آمادگاه برسیم. در خیابان چهارباغ عباسی و اول خیابان عباسآباد میرسید به رستوران شهرزاد. بعضی از تاریخ دانان احداث شهر یزد را به دوره یزدگرد اول نسبت می دهند که دلیل نام گذاری آن هم وجه تشبیه آن با اسم یزدگرد به معنی ستایش ونیایش به زبان فارسی اجاره خودرو جهت سفر است. شکل سقف و طاقهای پل خواجو اصفهان به شکلی طراحی شده است که اگر به آرامی در یکی از اضلاع پل سخن بگویید؛ صدای شما در ضلع مقابل اکو شده و به گوش شخص روبرو خواهد رسید. اگر چه این پل نسبت به پل خواجو و سی وسه پل از اهمیت کمتری برخوردار است، ولی پاتوق جوانانی است که شب هنگام را برای تفریح انتخاب می کنند.

اهمیت سی و سه پل آنقدر زیاد است که امکان ندارد کسی به اصفهان سفر کند و از این پل معروف دیدن نکند. کمتر کسی پیدا میشود که به شهر تاریخی یزد سفر کند و دست خالی از بازارهای یزد خارج شود. هتل عباسی، هتل ونوس و هتل سفیر در این خیابان قرار گرفتهاند و روبهروی هتل عباسی، شهر کتاب و چند کافه مثل کافه دیروز و امروز و کافه رست هست که میتوان چند دقیقهای را در آنها وقت گذراند و بعد از بیرون آمدن از آنها راهی میدان نقش جهان شد، میدانی که مثل هیچ میدانی نیست، میتوانی روی چمدانهایش ولو شوی، آدمها و کاسکهها را نگاه کنی و غرق زیبایی مسجدهای آبیاش بشوی. در ابتدای خیابان سپه ساختمان شهرداری اصفهان قرار دارد که ساختمانی معروف محسوب میشود. خیابان چهارباغ عباسی یکی از معروفترین خیابان های اصفهان است چون نه تنها راه ارتباطی بین بخش پایین و بالای شهر محسوب می شود، بلکه بیشتر آثار تاریخی فاخر شهر اصفهان در این محدوده واقع شده اند، از این رو بیدلیل نیست که خیابان چهارباغ عباسی را دروازه شهر اصفهان نامیده اند. کافه رستوران فوکا دکوراسیونی عالی و جذاب دارد و رستورانی نو محسوب میشود. ۵. رستوران بریانی اعظم اصفهان: رستوران بریانی اعظم رستورانی مدرن بوده و چهار شعبه دارد. خیابان چهار باغ عباسی اصفهان هم از این قاعده مسنثنی نیست. در دوره صفویه سرتاسر این خیابان پوشیده از باغ بوده است که از سمت غرب شامل باغ تخت، باغ هشتگوشه (هشت بهشت) و تاکستان و از سمت شرق شامل باغ بلبل، باغ توت و باغ درویشان میشده است. بخشی از آنها هم اکنون در موزههای معتبر غرب نگهداری میشوند.

در ادامه گشتی که در این بنای کهن میزنید، فضایی سرپوشیده پُر از آب گرمی را میبینید که گرمخانه و تون (آتشدان حمام) را به هم وصل میکند. راه خود را به سمت دروازهی شهر ادامه میدهیم. این سبک در دورههای زند و افشار و اوایل قاجار نیز طرفداران خود را داشت و از سبک معماری اصفهان در ساخت بناها استفاده میشد. خیابان چهار باغ بالا نیز از سی و سه پل به سمت جنوب شهر کشیده شده و با رسیدن به دروازه شیراز به پایان میرسد. میتوانی ساعتها در آن پیادهروی کنی، از زیر سایه روشن درختهای چنار و نارونش بگذری، روی نیمکتهایش بنشینی و دوچرخهسوارهایی را ببینی که از جلویت رد میشوند و صدای زنگشان از دوردستها به گوش میرسد و در خیابان میپیچد. از مطالبی که این اسناد مصور در تأیید و تکمیل منابع مکتوب و تصویری ارایه می دهد، می توان به چیدمان عناصر داخل خیابان و روابط اجتماعی مردمان در دو دوره صفویه و قاجار دست یافت و به این نتیجه رسید که تغییراتی در این خیابان در دوره بازدید هر سیاح و بالاخص دو دوره دیده شده، از جمله می توان به نظام کاشت این خیابان که در دوره صفوی دارای دو ردیف درخت چنار بوده و دوره قاجار به چهار ردیف افزایش پیدا کرده، اشاره کرد. مدرسه چهارباغ با نهر فرشادی و چنار بلند و قدیمیاش، در چند قدمی هشت بهشت است و چند قدم اینطرفتر در ابتدای خیابان سپه، عمارت دیدنی چهلستون را میبینی. برای رفتن به میدان نقش جهان، گشت و گذار در بازار قیصریه و دیدن مساجد، هم میتوانی بپیچی توی خیابان سپه که همان ابتدای خیابان چهارباغ قرار گرفته. وسط اینجا سیوسهپل قرار گرفته که چهار باغ بالا را به چهار باغ عباسی وصل میکند.

چهار باغ اصفهان که از اسمش هم پیداست، خیابان دلبازیست. قدمت این خیابان به حدود 400 سال پیش، یعنی دوره شاه عباس اول صفوی بر می گردد. از هتل بیرون می آییم و باز در چند قدمی خود ، به زیباترین مدرسهی عهد صفوی، یعنی مدرسهی چهارباغ می رسیم که گنبد نیلگون آن آدمی را به مجذوب خود می کند. بسیاری از گردشگران خارجی در سفرشان به ایران راهی یزد میشوند و بازدید از دخمه زرتشتیان را در برنامه خود قرار میدهند. این مکان محل قرار گرفتن اجساد مردگان بوده است. از آنجا که نشانه های فیزیکی این خیابان تا حدی باقی مانده است براساس اطلاعات به دست آمده از متون و اسناد، به ویژه سفرنامه ها می توان به ارایه تصاویری فرضی برای آن اقدام کرد و به پرسش هایی از قبیل اینکه این خیابان چه ویژگی هایی داشته و کلیت آن چگونه بوده و در دوره های مختلف چه تغییراتی را به خود دیده، پاسخ داد. مرکز خرید جلفا، دارای انواع و اقسام برندهای مختلف در پوشاک، دکوراسیون، جواهرات و غیره است. در سطح باغ چمنکاری انجام شده است و انواع باغچهها در طرحهای متنوع در آن قرار دارند. این سردر در اصل تکیه سه طبقه امیر چخماق است که در بخش شرقی میدان قرار دارد. در هر نقش شمعدان مانند، در طرفین یک شاخه اصلی، سه جفت شاخه با زاویه شکست ۹۰ درجه بر روی هم جاگرفته و لبه بالایی شاخه های دوم و سوم با گردشی نرم به بیرون خمیده شده است. نقوش یگانه به کار رفته در سردر جورجیر آمیخته ای است از طرح های خطی هفت شاخه، کتبیه های کوفی، طرح های گل و برگ، شمعدان های سه شاخه، نقوش پایه شمعدان، نقش لاله گون، طرح های هندسی، نقش هایی شبیه حروف عبری و پهلوی، شمسه هشت، درخت و پرنده، غنچه های محدب، نقوش گیاهی بال مانند، تزیینات زنجیری، شمعدان هفت شاخه، و گل های سه پر لاله مانند که هر یک هماهنگ با دیگر نقوش در جای خود نشسته اند.

از پایین تا بالای فرورفتگی دیوار سمت راست بیرونی سردر، پنج جفت نقش شمعدان مانند تکرار شده است که در بالای هر هفت نقش شمعدان، کتیبه ای مستطیل شکل دربرگیرنده عبارات قرآنی به خط کوفی دیده می شود. این آتشکده یکی از هفت آتشکده بسیار بزرگ و پر اهمیت عصر ساسانیان است که از معماری زیبا و دیرینه و همچنین پیشینه تاریخی کهن ومهمی برخوردار است. پس از گذر از این ساختمان، در سمت چپ ما خیابان چهار باغ عباسی اصفهان قرار دارد که چند سالی است به دلیل اهمیت تاریخی اش، سنگ فرش شده و امکان تردد خودرو در آن وجود ندارد. این خیابان که در عصر شاه عباس یکم طراحی شده، یکی از مهم ترین و ارزشمندترین عناصر هویت بخش شهر تاریخی اصفهان و در نوع خود اثری بی همتا و سندی بسیار با اهمیت در اثبات خلاقیت، اندیشه ورزی و توانمندی نیاکان ماست. مسیر خود را به سمت میدان نقش جهان ادامه میدهیم. بعد از اینکه غذایت تمام شد، حتما دلت میخواهد گشت و گذار را ادامه بدهی یا در جایی بنشینی و چای بخوری. بعد از پیادهروی حتما خستهاید و دلتان میخواهد غذا بخورید. دلت میخواهد کمتر نزدیک زایندهرود شوی و به یکی از خیابانهایش پناه ببری و کجا بهتر از خیابان چهارباغ. این خیابان شامل چهار باغ بالا، چهار باغ عباسی و چهار باغ پایین است. در انتهای خیابان چهار باغ عباسی اصفهان، پس از قدم زدن روی سی وسه پل به بالای شهر اصفهان می رسیم.

عمارت کلاهفرنگی که در بخش تابستاننشین باغ قرار گرفته، امروزه با معماری زیبا و تزئینات چشمنواز خود نظر هر بینندهای را جلب میکند و اتاقهای ارسی متقارن آن نیز به دلیل ساخته شدن با علم فنگشوی، با شیشههای رنگی جالبی به دفع حشرات مزاحم میپردازد. دلیل آن، تقدس عدد چهل در مذهب شیعه بوده که دین رسمی فرمانروایان صفوی هم بوده و مروج آن بوده اند.در این باغ ایوانی بزرگ با طول 38 متر و عرض 17 متر نظرتان را جلب می کند. رستوران شهرزاد اصفهان فضای دل نشینی داشته و می توانید در آن با آرامش به صرف غذای مورد نظرتان بپردازید. گرمابه ی نور یا حمام تاریخی خان به گونه ای ساخته شده که در سطحی پایین تر از سطح زمین قرار داشته باشد و این مساله هم باعث آسان شدن دسترسی به آب سالم و هم سبب خنک شدن هوا و فضای حمام میشد. درست در وسط این باغ کاخی به نام هشت بهشت قرار دارد که به عنوان «زیباترین کاخ عالم» لقب گرفته است. این شمعها درست در دل پل پنهان شدند. پل خواجو درست بر روی رود زاینده رود کشیده شده است. این ساختمان که شاه نشین نامیده میشود در آن دوره جایگاه بزرگان و امیرانی بوده که برای تماشای مسابقات شنا و قایقرانی بر روی دریاچه مصنوعی به این مکان فراخوانده میشدند.

Mashhad-tourism-kalat-tourism-057 برخی از اعضای انج٠ن سینن٠ای جوان ٠شهد بخش عکاسی می باشد. یک صخره مصنوعی در کنار برکه ساخته شده که ارتفاع 4 متری داشته و یک آبشار مصنوعی از روی آن به داخل حوضچه می ریزد. در دو طرف بالای درگاه ورودی و داخل نیم گنبد، دو پیلپوش متقارن پوشیده از نقوش گیاهی و هندسی هستند. این سبک که از ری برخاسته، مبتنی بر استفاده از آجر در ابعاد کوچک برای ایجاد نقوش مختلف هندسی در کالبد بنا و تزیین چشمگیر آن بوده است. البته به دلیل قرار گیری این تونل آکواریومی، درون پارک زیبای ناژوان که خود یکی از جاذبه های طبیعی شهر محسوب می شود، گردشگران می توانند از فضای دلنواز و سرسبز پارک و همچنین بازدید از بخش های مختلف مانند باغ پرندگان، باغ پروانه ها، باغ خزندگان و امکاناتی مانند، قایق سواری و دوچرخه سواری در مسیر های این پارک بزرگ نیز لذت ببرند. نحوه مرمت این پل مورد انتقاد قرار گرفته است چون دستاندرکاران جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۸ با زیرپا گذاشتن اصل حفظ اصالت و سندیت طرح و ماده تشکیلدهنده اثر و تعویض سنگهای قدیمی پلهها با سنگهای جدید به اصلیت این بنای اصیل ایرانی آسیب زدند. شهری تاریخی که خوشبختانه بخشهای سنتی آن را هنوز حفظ کردهاند. متاسفانه در حال حاضر نه تنها تدابیری جدی برای حفاظت و مرمت دوره ای این میراث بی مانند اندیشیده نشده است بلکه به خاطر بی توجهی سازمانهای مسئول، اطراف این سردر یگانه به زباله دانی اهالی محل تبدیل شده است و به واسطه نفوذ رطوبت آب های سطحی،بخش های پایینی این بنا به شدت دچار نم کشیدگی شده و در حال تخریب است.امیدواریم بزودی با همت مسئولان اقدامات عاجلی برای حفظ این بنای بی نظیر صورت گیرد.

استان اصفهان و به ویژه شهر اصفهان به دلیل سابقه تاریخی خود دارای آثار باستانی و تاریخی فراوانی است؛ بنابراین می تواند به عنوان یک مقصد گردشگری عالی مدنظر مسافران قرار گیرد و با خرید تور اصفهان از جاهای دیدنی اصفهان دیدن کنید. قبله نمای تاریخی پل که در نزدیکی یکی از شیرهای سنگی قرار دارد یکی دیگر از جاهای دیدنی و جذاب پل خواجو است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند بیمارستان سپاهان و قبرستان تخت فولاد و کلینیک چشم پزشکی پارسیان و آزمایشگاه پاتوبیولوژی اریترون و داروخانه هلال احمر قرار گرفته است. در وسط ضلع شرقی، ایوان معروف به ایوان شاگرد قرار دارد. گفته شده است که این حوض توسط شیخ بهایی ساخته شده و علاوه بر زیبایی و انعکاس سقف چوبی عالی قاپو در آن، خنکی هوا را در زیر این سقف چوبی را هم به ارمغان می آورده است.- در پشت ایوان عالی قاپو تالار بزرگی وجود دارد که نقاش های زیبا و چشم گیری بر روی دیوارهایش نمایان است که جهانگردان خارجی و نمایندگان کشورهای مختلف از این ایوان به عنوان جایگاهی برای تماشای مسابقات مختلف و بازی های مربوط به آن زمان مانند چوگان، چراغانی، آتش بازی و نمایش های میدانی یاد می کنند. عدد چهار در معماری ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا جایی که بیشتر آثار تاریخی در نقشه های خود از عدد چهار تبعیت کرده اند، مثل چهار صحن، چهار ایوان یا چهار حیات. این پارک در واقع تنها باغ باقیمانده از چهار باغ است که وسعت بسیاری دارد.

گردشگران و جهانگردانی که در دورههای گوناگون به اصفهان آمدهاند، زیباییهای پل خواجو را ستوده، آن را در زمره شاهکارهای جاودانه معماری ایرانی و اسلامی به شمار آوردهاند. سی و سه پل که آن را به پل الله وردی خان نیز می شناسند از شاهکارهای معماری ایران است. میدان نقش جهان یا میدان امام را میتوان یکی از شاهکارهای دوره صفویه دانست که بعد از گذشت سالهای زیاد، هنوز مانند نگینی در اصفهان میدرخشد؛ میدان نقش جهان بزرگترین میدانها دنیا محاسبه میشود که این مکان ارزشمند اولین آثار باستانی ایران ثبتشده در میراث جهانی یونسکو بوده است، همچنین این بنای شگفتانگیز در سطح جهان شناختهشده است و هرساله میزبان تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی است. درشکه چی هایی که بر روی کالسکه های خود گردشگران خارجی را سوار کرده تا به زیبا ترین شکل ممکن این میدان دیدنی اصفهان را به آنان نشان دهند. صحن بزرگ و کاشیکاری زیبای این مسجد هر هنرشناسی را مجذوب خود میکند به طوری که فرد ترغیب میشود چند دقیقهای را در سکوت به نیایش پروردگار خویش بپردازد. اما باید بدانید که با انتخاب هر یک از وسایل ذکر شده لازم است فاصله کوتاهی را تا پل پیاده روی کنید. ما برای بازدید از این جاذبه راهنما نگرفتیم و بد نیست بدانید که تمامی تابلوهای راهنما تنها به زبان فارسی نگاشته شدهاند. خوب است بدانید با بازدید از پل زاینده رود و گردش و تماشای این پل دیدنی و تاریخی ودیگر جاذبههای نزدیک پل خواجو میتوانید برای رفع خستگی به یکی از بهترین رستورانهای اصفهان بروید و یک وعده خود را به غذاهای سنتی اصفهان دعوت کنید تا لذت سفر خود را دو چندان کنید. رستوران شهرزاد جزو قدیمیترین رستورانهای اصفهان است. کافه رادیو جزو معروفترین کافههای اصفهان است و در کوچه سپاهان، نبش کوچه ارفعی، روبروی سینما سپاهان قرار دارد. در دو طرف این خیابان مغازه های گوناگونی وجود دارد که میتوان زمانی را صرف دیدن آن ها کرد همچنین شما می توانید از بازار و مراکز خرید اصفهان بازدید کنید، وسط خیابان بلواری برای عبور و مرور قرار دارد که سراسر آن مملو از درختان کهنسال و سر به فلک کشیده ای است که قدم زدن را رویایی تر می کند.

نمونه های کوچک تری از این کمان شکنج را با پنج پر بر فراز دو تاق نمای کوچک تر در دیواره های جانبی سردر می توان دید که در بالا و پایین شبدری پنج پر آن ها، نقوش شمسه هشت و نقوش شبیه حروف الفبای پهلوی و عبری به کار رفته است که نشانه ای از توجه سازندگان بنا به نمادهای ادیان گوناگون است. به سخن دیگر، با توجه به سابقه همزیستی پیروان ادیان اسلام، یهود، مسیحی و زرتشتی در اصفهان و برپایه نقش های برجای مانده در سردر جورجیر، به نظر می رسد که بنای جورجیر در زمان خود کاربری فراتر از یک مسجد داشته و به عنوان «خانه ادیان» و به نشانه صلح و همزیستی پیروان ادیان گوناگون در اصفهان ساخته شده بود. پیروان دین زرتشت هر ساله در تاریخ ۲۴ خرداد ماه و بهمدت چهار روز (روزهای اشتاد تا انارام تقویم زرتشتی) در این مکان گرد هم آمده و به نیایش و ستایش پروردگار و اوستا خوانی میپردازند. اگر این مسیر را انتخاب کردی، در سمت چپ خیابان و کوچه یازدهم خانه تاریخی اخوان حقیقی را پیدا میکنی و در چهار باغ پایین و قبل از دروازه دولت به بازار قدیمی رنگرزان میرسی. اگر در فصل تابستان که اصفهان آب و هوای گرم دارد قصد بازدید از خانه دهدشتی را دارید می توانید اوقات خوشی را در فضاهای باز خانه در شب ها سپری کنید و از آب و هوای خنک لذت ببرید.

اگر دوست دارید در پاساژها بچرخید و عاشق بازارگردی هستید، چهارباغ برای خرید و بازارگردی عالی است. با شناخت پل خواجو اصفهان در این مقاله حال کاملا به تاریخچه و اسرار این پل شناخت دارید. این پل بر سر راه تکیه بابارکن الدین عارف مشهور قرار داشته، لذا به پل بابا رکن الدین شناخته میشد. پایینتر که بیایی در ابتدای چهارباغ عباسی به دروازه دولت میرسی، جایی که کاخ و باغ هشت بهشت قرار دارد. این پل که در دوران صفوی یکی از زیباترین پلهای جهان به شمار میرفت، بیشتر به هدف سد و بند بناشده است. مادیها، نهرهایی هستند که در کوچه پس کوچههای این خیابان قرار گرفتهاند. این بنا در نزدیکی رودخانه زاینده رود، بر روی کوهی قرار داشته و از بلندای این تپه، تا کیلومترها از هر چهار سوی اصلی را میتوان به خوبی مشاهده کرد. در نزدیکی پل خواجو اصفهان جاهای دیدنی زیر وجود دارد. برای رفتن به چهارباغ بستگی به این دارد که کجای اصفهان باشی. نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این مکان، ایستگاه اتوبوس پل میباشد که دسترسی به این مکان را برای کاربران حملونقل عمومی آسان میسازد. «حمامِ خان»، رستورانی سنتی در خیابان قیام شهر یزد میباشد که بازسازی شده حمامی قدیمی است. در چهارباغ پایین و حدفاصل خیابان آمادگاه و انقلاب به سینما چهارباغ میرسیم که معمولا جشنوارههای فیلم کودک در آن برگزار میشود. در آن زمان خبری از خیابانی که این روزها میبینیم نبود. کبابهای این رستوران در اصفهان بسیار خواهان دارد که طعم خوش آنها در این قصر آسیایی چند برابر میشود. خبری از آدمهایی که سوار بر قایق، خوش و خرم طول زایندهرود را طی میکنند یا آنهایی که کنار آب نشستهاند و رو به آب آواز میخوانند هم نیست. در گذشته آب باغ چهل ستون از شاخه ای از مادی، (فدن) تامین می شد که با طی مسافتی، به میدان نقش جهان اصفهان می رسید.

باشکوه ترین قصر موجود در اصفهان قصر چهل ستون است. درختان بلند قامت سرسبز همچون کاج و انگور، گیلاس، انار در تمامی جایجای این باغ باشکوه به چشم میآید و منظره های دل انگیز را در قاب چشمان گردشگران به یادگار می گذارد. غار شگفت انگیز یزدان یکی از غارهایی ست که به ثبت آثار ملی رسیده است. دیگر خبری از آنهایی که پفک روی آب میاندازند و پرندهها یکدفعه به سمت پفکها هجوم میآورند نیست. انگار خبری از شلوغی شهرهای دیگر همانند تهران در این استان نیست. آخر این بازار مسجد چهار ایوانی حکیم قرار گرفته و میتوانی در صحن بزرگ و ساکتش قدری خلوت کنی. آتشگاه اصفهان مجموعه ای تاریخی و بسیار قدیمی با بیش از 1000 سال قدمت است که در فراز کوهی در کنار زاینده رود قرار گرفته است. هر سمت این میدان را که نگاه کنیم، بنایی فاخر به چشم میخورد که قدمت همه ی آنها به دورهی صفویه باز میگردد و دیدن آن را به مسافرین تور اصفهان پیشنهاد میدهیم (برای آشنایی با سایر بناهای تاریخی این میدان به مقالهی میدان نقش جهان اصفهان مراجعه بفرمایید). از درون نیز مقرنس کاری ظریف طاق شبستان مانند اغلب بناهای تاریخی اصفهان هوش از سر هر کسی میبرد.

قیمت بلیط برای هر نفر ۵ هزار تومان می باشد. جهت خرید بلیط ارزان هواپیما از سایت چارتر 118 کافیست به صفحه رزواسیون سایت ما مراجعه کنید. فقط کافی است لابی این هتل را مشاهده کنید تا به یاد ضرب المثل «رنگ رخسار خبر می دهد از سر درون» بیفتید. برای بازدید از باغ دولت اباد کافی است بلیط ارزان چارتری بندرعباس یزد را بگیرید و سفر کنید. در این کافی شاپ سرو میشوند. سبک معماری این حمام طوری طراحی شده که در عین زیبایی و سادگی، هر گردشگری را به خود جذب می کند. مسیر خود را به کمک تابلوهای راهنما ادامه می دهیم و وارد خیابان سپه می شویم. خروج از این خیابان دوباره ما را وارد خیابان چهار باغ عباسی اصفهان می کند. بعد از دیدن این هنر فاخر، مسیرمان را دوباره به سمت بازار هنر ادامه می دهیم، و بدون ورود به بازار به سمت خیابان آمادگاه رهسپار می شویم. به طور کلی این بازار از ساعت 8 صبح تا 10 شب آماده میزبانی از گردشگران است؛ اما توجه داشته باشید که در نیمه دوم سال، ساعت کاری بازار کمی متفاوت میشود. باز هم جلو میرویم تا به ابتدای خیابان آمادگاه برسیم. در خیابان چهارباغ عباسی و اول خیابان عباسآباد میرسید به رستوران شهرزاد. بعضی از تاریخ دانان احداث شهر یزد را به دوره یزدگرد اول نسبت می دهند که دلیل نام گذاری آن هم وجه تشبیه آن با اسم یزدگرد به معنی ستایش ونیایش به زبان فارسی اجاره خودرو جهت سفر است. شکل سقف و طاقهای پل خواجو اصفهان به شکلی طراحی شده است که اگر به آرامی در یکی از اضلاع پل سخن بگویید؛ صدای شما در ضلع مقابل اکو شده و به گوش شخص روبرو خواهد رسید. اگر چه این پل نسبت به پل خواجو و سی وسه پل از اهمیت کمتری برخوردار است، ولی پاتوق جوانانی است که شب هنگام را برای تفریح انتخاب می کنند.

اهمیت سی و سه پل آنقدر زیاد است که امکان ندارد کسی به اصفهان سفر کند و از این پل معروف دیدن نکند. کمتر کسی پیدا میشود که به شهر تاریخی یزد سفر کند و دست خالی از بازارهای یزد خارج شود. هتل عباسی، هتل ونوس و هتل سفیر در این خیابان قرار گرفتهاند و روبهروی هتل عباسی، شهر کتاب و چند کافه مثل کافه دیروز و امروز و کافه رست هست که میتوان چند دقیقهای را در آنها وقت گذراند و بعد از بیرون آمدن از آنها راهی میدان نقش جهان شد، میدانی که مثل هیچ میدانی نیست، میتوانی روی چمدانهایش ولو شوی، آدمها و کاسکهها را نگاه کنی و غرق زیبایی مسجدهای آبیاش بشوی. در ابتدای خیابان سپه ساختمان شهرداری اصفهان قرار دارد که ساختمانی معروف محسوب میشود. خیابان چهارباغ عباسی یکی از معروفترین خیابان های اصفهان است چون نه تنها راه ارتباطی بین بخش پایین و بالای شهر محسوب می شود، بلکه بیشتر آثار تاریخی فاخر شهر اصفهان در این محدوده واقع شده اند، از این رو بیدلیل نیست که خیابان چهارباغ عباسی را دروازه شهر اصفهان نامیده اند. کافه رستوران فوکا دکوراسیونی عالی و جذاب دارد و رستورانی نو محسوب میشود. ۵. رستوران بریانی اعظم اصفهان: رستوران بریانی اعظم رستورانی مدرن بوده و چهار شعبه دارد. خیابان چهار باغ عباسی اصفهان هم از این قاعده مسنثنی نیست. در دوره صفویه سرتاسر این خیابان پوشیده از باغ بوده است که از سمت غرب شامل باغ تخت، باغ هشتگوشه (هشت بهشت) و تاکستان و از سمت شرق شامل باغ بلبل، باغ توت و باغ درویشان میشده است. بخشی از آنها هم اکنون در موزههای معتبر غرب نگهداری میشوند.

در ادامه گشتی که در این بنای کهن میزنید، فضایی سرپوشیده پُر از آب گرمی را میبینید که گرمخانه و تون (آتشدان حمام) را به هم وصل میکند. راه خود را به سمت دروازهی شهر ادامه میدهیم. این سبک در دورههای زند و افشار و اوایل قاجار نیز طرفداران خود را داشت و از سبک معماری اصفهان در ساخت بناها استفاده میشد. خیابان چهار باغ بالا نیز از سی و سه پل به سمت جنوب شهر کشیده شده و با رسیدن به دروازه شیراز به پایان میرسد. میتوانی ساعتها در آن پیادهروی کنی، از زیر سایه روشن درختهای چنار و نارونش بگذری، روی نیمکتهایش بنشینی و دوچرخهسوارهایی را ببینی که از جلویت رد میشوند و صدای زنگشان از دوردستها به گوش میرسد و در خیابان میپیچد. از مطالبی که این اسناد مصور در تأیید و تکمیل منابع مکتوب و تصویری ارایه می دهد، می توان به چیدمان عناصر داخل خیابان و روابط اجتماعی مردمان در دو دوره صفویه و قاجار دست یافت و به این نتیجه رسید که تغییراتی در این خیابان در دوره بازدید هر سیاح و بالاخص دو دوره دیده شده، از جمله می توان به نظام کاشت این خیابان که در دوره صفوی دارای دو ردیف درخت چنار بوده و دوره قاجار به چهار ردیف افزایش پیدا کرده، اشاره کرد. مدرسه چهارباغ با نهر فرشادی و چنار بلند و قدیمیاش، در چند قدمی هشت بهشت است و چند قدم اینطرفتر در ابتدای خیابان سپه، عمارت دیدنی چهلستون را میبینی. برای رفتن به میدان نقش جهان، گشت و گذار در بازار قیصریه و دیدن مساجد، هم میتوانی بپیچی توی خیابان سپه که همان ابتدای خیابان چهارباغ قرار گرفته. وسط اینجا سیوسهپل قرار گرفته که چهار باغ بالا را به چهار باغ عباسی وصل میکند.

چهار باغ اصفهان که از اسمش هم پیداست، خیابان دلبازیست. قدمت این خیابان به حدود 400 سال پیش، یعنی دوره شاه عباس اول صفوی بر می گردد. از هتل بیرون می آییم و باز در چند قدمی خود ، به زیباترین مدرسهی عهد صفوی، یعنی مدرسهی چهارباغ می رسیم که گنبد نیلگون آن آدمی را به مجذوب خود می کند. بسیاری از گردشگران خارجی در سفرشان به ایران راهی یزد میشوند و بازدید از دخمه زرتشتیان را در برنامه خود قرار میدهند. این مکان محل قرار گرفتن اجساد مردگان بوده است. از آنجا که نشانه های فیزیکی این خیابان تا حدی باقی مانده است براساس اطلاعات به دست آمده از متون و اسناد، به ویژه سفرنامه ها می توان به ارایه تصاویری فرضی برای آن اقدام کرد و به پرسش هایی از قبیل اینکه این خیابان چه ویژگی هایی داشته و کلیت آن چگونه بوده و در دوره های مختلف چه تغییراتی را به خود دیده، پاسخ داد. مرکز خرید جلفا، دارای انواع و اقسام برندهای مختلف در پوشاک، دکوراسیون، جواهرات و غیره است. در سطح باغ چمنکاری انجام شده است و انواع باغچهها در طرحهای متنوع در آن قرار دارند. این سردر در اصل تکیه سه طبقه امیر چخماق است که در بخش شرقی میدان قرار دارد. در هر نقش شمعدان مانند، در طرفین یک شاخه اصلی، سه جفت شاخه با زاویه شکست ۹۰ درجه بر روی هم جاگرفته و لبه بالایی شاخه های دوم و سوم با گردشی نرم به بیرون خمیده شده است. نقوش یگانه به کار رفته در سردر جورجیر آمیخته ای است از طرح های خطی هفت شاخه، کتبیه های کوفی، طرح های گل و برگ، شمعدان های سه شاخه، نقوش پایه شمعدان، نقش لاله گون، طرح های هندسی، نقش هایی شبیه حروف عبری و پهلوی، شمسه هشت، درخت و پرنده، غنچه های محدب، نقوش گیاهی بال مانند، تزیینات زنجیری، شمعدان هفت شاخه، و گل های سه پر لاله مانند که هر یک هماهنگ با دیگر نقوش در جای خود نشسته اند.

از پایین تا بالای فرورفتگی دیوار سمت راست بیرونی سردر، پنج جفت نقش شمعدان مانند تکرار شده است که در بالای هر هفت نقش شمعدان، کتیبه ای مستطیل شکل دربرگیرنده عبارات قرآنی به خط کوفی دیده می شود. این آتشکده یکی از هفت آتشکده بسیار بزرگ و پر اهمیت عصر ساسانیان است که از معماری زیبا و دیرینه و همچنین پیشینه تاریخی کهن ومهمی برخوردار است. پس از گذر از این ساختمان، در سمت چپ ما خیابان چهار باغ عباسی اصفهان قرار دارد که چند سالی است به دلیل اهمیت تاریخی اش، سنگ فرش شده و امکان تردد خودرو در آن وجود ندارد. این خیابان که در عصر شاه عباس یکم طراحی شده، یکی از مهم ترین و ارزشمندترین عناصر هویت بخش شهر تاریخی اصفهان و در نوع خود اثری بی همتا و سندی بسیار با اهمیت در اثبات خلاقیت، اندیشه ورزی و توانمندی نیاکان ماست. مسیر خود را به سمت میدان نقش جهان ادامه میدهیم. بعد از اینکه غذایت تمام شد، حتما دلت میخواهد گشت و گذار را ادامه بدهی یا در جایی بنشینی و چای بخوری. بعد از پیادهروی حتما خستهاید و دلتان میخواهد غذا بخورید. دلت میخواهد کمتر نزدیک زایندهرود شوی و به یکی از خیابانهایش پناه ببری و کجا بهتر از خیابان چهارباغ. این خیابان شامل چهار باغ بالا، چهار باغ عباسی و چهار باغ پایین است. در انتهای خیابان چهار باغ عباسی اصفهان، پس از قدم زدن روی سی وسه پل به بالای شهر اصفهان می رسیم.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 766
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 829
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 5574
  • بازدید ماه : 25937
  • بازدید سال : 123377
  • بازدید کلی : 385627
  • کدهای اختصاصی